THE CURE - Songs Of A Lost World
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
Nenápadný nástup na čelní pozice domácí fantasy scény stále více profitujícího slovenského autora Juraje Červenáka má, zdá se, prozaický podtext. Poté, co si po několika čistě „conanovských“ románech (především pod pseudonymem Thorleif Larssen) a dalších zejména povídkových drobnostech osedlal slovanskou tématiku, nabrala křivka jeho popularity zřetelně vzrůstající tendenci. Samozřejmě, že spisovatelův talent a schopnost dovedně splétat fantastické příběhy musely přijít na řadu jako první, nicméně nemyslím, že by na tom dnes autor byl podobně, kdyby svá díla nechával odehrávat „jen“ v prostředí skrznaskrz vymyšleném.
Takových tu totiž už byly mraky, zatímco slovanská fantasy, inspirovaná bájemi či rovnou historicky podloženými událostmi, ta (navzdory Sapkowskému) stále ještě činí teprve první krůčky a kroky. Proto mohl Ďuro Červenák sklidit úspěch s románovými trilogiemi „Černokněžník“ a „Bohatýr“, a proto nyní znovu vyzval na inspirující souboj jeho oblíbené Staré pověsti české, z nějž vzešel dvoudílný epos o Bivojovi, přemožiteli kančí stvůry. Tradičně pouze v češtině (údajně z čistě komerčních účelů), aby tak snad bylo ještě více zdůrazněno, že na první pohled jistá drobná nesourodost mezi autorovou národností a původem zvoleného tématu neměla na výsledek pražádný vliv. Ba naopak.
Červenák je ve vyprávění nejen o Bivojovi (ve druhé knize – i když to rozhodně není na škodu – je dokonce její hlavní hrdina spíše upozaděn celkovému ději) velmi pozorným vykladačem nejstarších českých příběhů, což ve spojení s jeho košatým vypravěčstvím vyúsťuje v úrodnou půdu pro opravdu poutavé, třebaže v zásadě jednoduché, fantastično. V něm se kmen Čechů, vedený třemi Krokovými dcerami, po zradě budečského velekněze ocitá na kolenou před hordami zličsko – avarských nájezdníků, a za vydatné asistence vladyky Bivoje (který v jakési předehře k těmto událostem samozřejmě rovněž poráží bájného kance) začíná sbírat síly k odvetě, ke které nakonec dojde v rozhodujícím střetnutí v pevnosti Levého Hradce u Vltavy. Účinkuje celá řada z „bájných“ momentů (kněžna Libuše coby soudkyně nařknutá známým způsobem vladykou Chrudošem nebo posvátný bílý kůň neomylně přivádějící české vyslance k orajícímu Přemyslovi), umně a citlivě zapracovaných do děje, který se jinak doslova hemží pravým fantasy kořením, tedy všudypřítomnými kouzly, nejrůznější magií a samozřejmě starými dobrými meči. Vše je nicméně namícháno v ideálním poměru, takže pokud čtenář-našinec touží po opravdovém zážitku z čistě hrdinského příběhu, navíc okořeněném lákavou příchutí důvěrně známých domácích motivů, dostává se mu touto cestou skutečně bohatého menu. A že pro něj v zásadě nemusí nijak daleko (Juraj Červenák momentálně žije a tvoří v Košicích), je zpráva potěšující ještě o další fous více.
Nejsem si tak docela jist, co by na takového Bivoje řekl slovutný Alois Jirásek, ale vím stoprocentně, že (fantasy) čtení je to náramné.
7,5 / 10
Vydáno: 2008
Vydavatel: Brokilon
Juraj Červenák: Bivoj běsobijce / Bivoj válečník
Ilustrace: Michal Ivan
373 / 353 stran.
ISBN 978-80-86309-20-0 / 978-80-86309-24-8
-bez slovního hodnocení-
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.
Faust a spol. tentokrát více přitlačili na pilu a natočili o poznání méně přátelskou desku. Více black metalu a méně zjemňujících prvků. I tak je materiál pěkně diversifikovaný, jen je méně přístupný a chybí mu ona zpěvnost, vzletnost a naléhavost.
Čistý death/doom. Špinavý, jeskynním marastem až po krk nasáklý. Ale také spíše jednoduchý, držící se jako klíště žánrových standardů bez nejmenší ochoty alespoň základně experimentovat. Co mu však nechybí, je tolik potřebná neotesanost a hrubozrnnost.
Nejvíce přístupná deska GAEREA. Portugalci sice stále preferují rychlá tempa, ale materiál zároveň různě zahlazují, kudrnatí a zjemňují. A vesele do něj integrují jeden post-metalový prvek za druhým. Black metal pro masy, nicméně velmi pěkně složený.
(Raw) blackmetalový projekt z pokojíčku se vším všudy. Tentokrát za materiálem stojí osoba pohlaví něžného. Slyším za tím trochu SATANIC WARMASTER, SARGEIST, ORDER OF NOSFERAT a nebo také WINTER LANTERN. Jednoduchá, leč dobře poslouchatelná deska.
Debutové album hardcore kapely, která je složena ze členů ve svém žánru vyhlášených švédských skupin OUTLAST a VICTIMS. Dvacet minut nekompromisního nátěru brousícího až do oblasti crustu.